Volgens de één een lust voor het oog en een welkome toevoeging, volgens de ander seksistisch en compleet overbodig: we hebben het over schaarsgeklede jongedames op autoshows. Tot voor kort stonden ze bij menig automerk naast het nieuwste model. De laatste jaren lijkt er echter een trendbreuk gaande. Sommige fabrikanten hebben er al helemaal afscheid van genomen. Komen de beursbabes ooit nog terug?
Grote merken schaffen sexy beursbabes af
Onder andere Renault, Nissan en Lexus maakten onlangs bekend geen gebruik meer te maken van bevallige jonge vrouwen om een auto op beurzen te promoten. De verwachting is dat meer merken zullen volgen. Op grote autobeurzen in Europa en de Verenigde Staten zul je dan ook nog nauwelijks beursbabes tegenkomen. In Azië lijkt dat voorlopig nog iets minder het geval, maar de vraag is hoe lang dat zo blijft.
Achtergrond: de #Metoo discussie
Hoe komt het dat automerken nu ineens besluiten om van de traditie af te stappen? Experts wijzen naar de gevolgen van de #MeToo campagne. Het maken van vrouwen tot lustobject draagt volgens activisten niet bij aan een veilige en gelijke omgeving. Anderen vinden het simpelweg niet meer van deze tijd om automerken zo te promoten.
Adviseurs in pak als alternatief
Die lijn houden verschillende fabrikanten ook aan. Zo stelt Lamborghini (ooit hofleverancier van de meest verbluffende beursbabes) dat ze voortaan hosts in pak bij de sportauto’s opstellen die niet per se op hun uiterlijk zijn geselecteerd, maar wel heel van de modellen weten.
Omstreden beslissing?
‘Mogen we dan helemaal niets meer?’, klagen sommige bezoekers op autofora. Anderen vinden het juist een verademing: ‘Die dames leiden alleen maar af van waar het echt om gaat: de auto’s.’ Weer een ander suggereert om als compromis ook een aantal knappe heren bij de nieuwe modellen neer te zetten. Hoe kijk je zelf tegen de beursbabes aan? En denk je dat ze ooit nog terug zullen komen?
[poll id=”4″]