“In afwachting van de coronacrisis staan de klimaatplannen on hold”. Die uitspraak van Minister Eric Wiebes van het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat zorgde voor nogal wat verwarring. Want wat betekent dit voor de subsidie voor een nieuwe of gebruikte elektrische auto die je als particulier krijgt als je gaat kopen of leasen? Geldt er voor die subsidie daarmee ook uitstel? Op die prangende vraag geven we je in dit artikel graag antwoord. Maar laten we bij het begin beginnen en je eerst wat meer over de subsidie vertellen.
Wat houdt de subsidie in?
Al jaren probeert de Nederlandse overheid elektrisch rijden aantrekkelijker te maken. Als zakelijke leaserijder profiteer je al enige tijd van een groot aantal voordelen. Denk aan een lage bijtelling, vrijstelling van BPM en de MIA-regeling. Als particuliere leaserijder – bij de keuze voor private lease – gingen die gunstige regelingen nog niet op. De nieuwe aanschafsubsidie – zoals ze deze subsidie noemen – brengt hier verandering in. De subsidie is speciaal bedoeld voor particulieren en bedraagt 4.000 euro bij de aanschaf van een nieuwe leaseauto.
Waardoor ontstond de verwarring?
Het bericht dat het Ministerie van Economische Zaken en Klimaat naar buiten bracht over het ‘on hold zetten van de klimaatplannen’ had betrekking op de extra maatregelen in het kader van het Urgendavonnis. Op 27 maart 2020 kwam Eric Wiebes – de Minister van Economische Zaken en Klimaat – met een brief over dit vonnis. Dat deed vermoeden dat er meer tijd nodig was voor het uitvoeren van de klimaatplannen.
Uit navraag blijkt het Urgendavonnis een uitspraak van de rechter om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen. Op 24 juni 2015 droeg de rechter de Staat op om de uitstoot broeikasgassen in 2020 met 25% te verminderen ten opzichte van 1990. Dit Urgendavonnis blijkt los te staan van de uitvoering van klimaatakkoord van juni 2019. Uit dit klimaatakkoord komt de aanschafsubsidie voor elektrische auto’s uit voort. Tot nu toe is er geen enkele reden om de aanschafsubsidie uit te stellen.
Ingangsdatum: 1 juli 2020
De nieuwe aanschafsubsidie voor elektrische auto’s voor particulieren gaat per 1 juli 2020 in. Vanaf die datum moet het voor particulieren mogelijk zijn om subsidie aan te vragen voor de aanschaf of het leasen van een elektrische auto. Voor een nieuwe elektrische auto bedraagt de subsidie 4.000 euro. Het gaat hier om middenklasse elektrische auto’s, met een cataloguswaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro. De elektrische auto’s moeten een minimale actieradius van 120 kilometer hebben om in aanmerking te komen voor de subsidie.
Voorwaarden van de subsidie op elektrische auto’s
Ga je als particulier na 1 juli 2020 een elektrische auto leasen met een cataloguswaarde tussen de 12.000 en 45.000 euro? Dan heb je recht op de aanschafsubsidie op elektrische auto’s. De voorwaarden van de subsidie zijn:
- Je least de elektrische auto als privé persoon.
- Het gaat om een middenklasse elektrische auto met een waarde die we eerder noemden.
- Als leaserijder ontvang je de subsidie per maand. Het totale subsidiebedrag wordt verdeeld over een periode van 4 jaar.
- Lever je de leaseauto binnen 4 jaar weer in? Dan stopt de subsidie.
- Vanaf 1 juli 2020 vraag je de subsidie aan op RVO.nl. Om de aanvraag te doen, moet je de auto op je eigen naam leasen.
- De regeling wordt waarschijnlijk in mei 2020 gepubliceerd. De subsidie kun je aanvragen als je gaat leasen ná de publicatiedatum.
Ben je op korte termijn van plan om een elektrische auto te leasen? Kijk dan eerst even of de aanschafsubsidie al is gepubliceerd. Want als dat het geval is, kun je maandelijks een aardig bedrag besparen. Vergeet ook niet de andere regelingen die er al zijn, zoals subsidie op het hebben van een eigen laadpaal. De overheid wil elektrisch rijden zo aantrekkelijk mogelijk maken, daar kun jij mooi van profiteren!