Begin januari wisten we het zeker: 2020 wordt voor LeaseVergelijker een jaar om nooit te vergeten. Na onze groei van vorig jaar hadden we hoge verwachtingen van 2020 en stonden we in de startblokken om ons – en daarmee jullie – succes verder uit te bouwen. Inmiddels blijkt dat 2020 inderdaad een jaar is om nooit te vergeten, zij het om heel andere redenen. De coronapandemie leidt tot een forse afname van aankopen en overeenkomsten in de (lease)autobranche. Gelukkig lijkt het erop dat onze sector, ten tijde van dit schrijven, het ergste achter de rug heeft. Dat zien ook wij terug in onze (bezoek)cijfers, waarover je meer leest in deze nieuwsbrief.
Ondanks deze lastige tijden gaat 2020 ook de boeken in als een jaar van vernieuwing. Zo kan ik met trots melden dat de vernieuwde site van LeaseTrader sinds enkele weken live is. Hoe dit platform een rol van betekenis kan spelen in de coronacrisis, ontdek je verderop in de nieuwsbrief. Ook via andere manieren zetten we ons in om jou de komende tijd een gestage stroom aan leads te bezorgen, zodat we samen een stijging in de cijfers van lease-inzet kunnen realiseren. Ons doel: eind 2020 samen proosten op een veelbewogen, maar geslaagd jaar!
LeaseVergelijker genomineerd voor European Search Award
Eind april werden we verrast met mooi nieuws: LeaseVergelijker is genomineerd voor de European Search Awards. Met deze awards worden Europa’s beste organisaties, campagnes en personen uit de zoekindustrie en marketing bekroond. LeaseVergelijker is genomineerd in de categorie ‘best use of search – automotive’, samen met ons zusterbedrijf InfoTrade, gespecialiseerd in online marketing. Samen is het ons gelukt om binnen een jaar een positie bovenaan de lijst met organische zoekresultaten in Google te bereiken met verschillende zoekwoorden. Het zoekwoord ‘private lease’ is bijvoorbeeld een van de woorden waarmee we bovenaan de lijst met zoekresultaten staan. Mede hierdoor wisten in 2019 maar liefst één miljoen bezoekers onze website te vinden. Een mooi resultaat, waar we erg trots op zijn én waar we nu deze nominatie aan te danken hebben! Op 3 september worden tijdens de prijsuitreiking in Boekarest de winnaars bekendgemaakt.
Nieuwe site LeaseTrader
Na acht maanden sleutelen is het eindelijk zover: de nieuwe website van onze zustermaatschappij LeaseTrader is live!
Het technisch compleet vernieuwde platform staat niet alleen garant voor meer kwalitatieve leads, maar ook voor het nog eenvoudiger plaatsen van leaseauto’s. De nieuwe site stelt ons in staat om juist in deze economisch onvoorspelbare tijden het verschil voor jou te maken. Door de coronacrisis zien we dat veel bedrijven gedwongen zijn om te bezuinigen en als gevolg daarvan hun leasecontract vervroegd beëindigen. Net als tijdens de crisis van 2008 kan LeaseTrader de verliezen op de restwaarden van deze leaseauto’s helpen beperken, door jou in de gelegenheid te stellen om je leaseauto’s op ons platform aan te bieden als occasionlease. Occasionlease heeft een interessante prijs en looptijd die aansluiten bij de huidige, veelal meer beperkte bestedingsruimte van bedrijven.
Benieuwd naar de nieuwe website? Je bekijkt hem via deze link.
Minder leads? Betere opvolging!
Toen Nederland half maart in ‘intelligente lockdown’ ging, resulteerde dat direct in een forse afname van het zoekvolume naar leaseauto’s. Het aantal bezoekers van LeaseVergelijker liep terug van 3.000 naar 1.200 per dag. Die afname is goed te verklaren; het was een onzekere periode waarin veel mensen hun uitgaven beperkten en afwachtten hoe de coronapandemie zich verder zou ontwikkelen. Maar, al vrij snel zagen we het aantal zoekopdrachten weer voorzichtig stijgen en inmiddels mogen we dagelijks alweer 2.200 bezoekers verwelkomen.
Kansen pakken: leads nog beter opvolgen
Het zoekvolume naar leaseauto’s neemt toe, maar is nog niet terug op het niveau van voor de coronacrisis. Daarom is het juist nu belangrijk om leads goed op te volgen. Bedenk daarbij dat de mensen die momenteel een zoekactie naar een leaseauto ondernemen, vaak sterk gemotiveerd zijn om over te gaan tot een daadwerkelijke aanschaf. Zij gaan immers ondanks de crisis op zoek naar een leaseauto, en kunnen of willen dit blijkbaar niet uitstellen tot een later moment. Dit betekent dat het aandeel kwalitatieve leads momenteel groter is.
Meer aandacht, meer vertrouwen
Een goede opvolging van leads kan mooie resultaten opleveren. Maar wat houdt goede opvolging in? Wij adviseren om aanvragen niet te beantwoorden per mail, maar mensen actief telefonisch te benaderen, of misschien via een videocall. Door op deze manier meerdere contactmomenten in te plannen, schenk je potentiële klanten extra aandacht en versterk je het vertrouwen. Dit heeft een positieve invloed op hun beslissing om al dan niet over te gaan tot aanschaf. Uiteraard vereist dit een extra tijdsinvestering, maar de afname in leads maakt het waarschijnlijk mogelijk om relatief meer tijd te besteden aan een aanvraag. Grote kans dat dit resulteert in een hoger aanschafpercentage, waarmee je de afname in leads kunt compenseren.
De vergelijker: leeftijd
Welke rol speelt leeftijd bij de interesse voor zakelijke en private leaseauto’s op LeaseVergelijker? We zetten onze bezoekerscijfers voor je op een rij in onderstaande infographic.
Zakelijke lease
Kijkend naar onze bezoekerscijfers valt het direct op dat maar liefst 35% van de zoekopdrachten naar zakelijke leaseauto’s op LeaseVergelijker wordt uitgevoerd door bezoekers in de leeftijd van 25-34 jaar. Een mogelijke verklaring voor dit hoge percentage is dat deze groep behoort tot de generatie die is opgegroeid met internet en gewend is om veel online te regelen, terwijl oudere bezoekers wellicht eerder langsgaan bij de dealer. Op de tweede plaats staat, met 18%, de groep bezoekers van 35-44 jaar. Zij worden op de voet gevolgd door bezoekers in de leeftijd van 45-54 jaar (17%), en 55-64 jaar (12%). Zoekopdrachten naar zakelijke leaseauto’s worden het minst uitgevoerd door 65-plussers en bezoekers in de leeftijd van 18-24 jaar (beide 9%). Een logisch gegeven, aangezien het aantal werkenden in deze groepen een stuk lager ligt, en daarmee dus ook het aantal gebruikers van zakelijke leaseauto’s.
Private lease
De leeftijdsspreiding van bezoekers met interesse in private lease is vrijwel identiek aan die van bezoekers die zich richten op zakelijke lease. Zo zijn het bezoekers in de leeftijd van 18-24 jaar (6%) die de minste zoekopdrachten uitvoeren. En net als bij zakelijke lease worden ook bij private lease de meeste zoekopdrachten uitgevoerd door de groep van 25-34 jaar (29%). Vervolgens nemen, met 18%, bezoekers van 35-44 jaar de tweede plaats in. Daarna volgen bezoekers van 45-54 jaar (17%) en 55-64 jaar (16%). Het aandeel 65-plussers dat zoekt op private lease ligt met 14% aanzienlijk hoger dan bij zakelijke lease. Dit valt goed te verklaren; het aantal werkenden in deze leeftijdscategorie ligt laag, waardoor een private leaseauto voor hen een logischer keuze is dan zakelijke leaseauto.