Net zoals vele andere Nederlandse bedrijven zien we dat leasemaatschappijen de richtlijnen van het RIVM proberen te waarborgen. In ons vorige artikel lees je welke ontwikkelingen zich voordoen in de leasebranche omtrent het coronavirus. In dit artikel gaan we dieper in op de verschillende maatregelen en veiligheidsvoorschriften die door de leasemaatschappijen worden gehanteerd. Daarnaast vertellen we meer over de mogelijkheden om in deze tijd met klanten te communiceren.
Diverse maatregelen tegen het coronavirus
Thuiswerken
Het kabinet heeft werkgevers opgeroepen om werknemers zoveel mogelijk thuis te laten werken. Dit betekent dat mensen veel thuis zitten en niet meer hoeven te reizen naar werk, waardoor ze tijd overhouden. Die tijd wordt onder andere gebruikt om na te denken over dingen die nog moeten gebeuren, of om na te denken over toekomstgerichte aankopen. Hierbij kan gedacht worden aan het auto onderhoud en het oriënteren op de aanschaf van een nieuwe (lease)auto. Omdat consumenten meer tijd gebruiken om zich te oriënteren is het voor met name leasemaatschappijen van belang om zichtbaar te blijven en zo nodig de advertenties aan te passen.
Veiligheidsvoorschriften
Een groot deel van de leasemaatschappijen houdt de deuren open. Ze volgen de richtlijnen van het RIVM op de voet en hebben diverse maatregelen getroffen om de verspreiding van het virus te voorkomen. Wij noemen hieronder enkele veel voorkomende maatregelen van die leasemaatschappijen:
- Dienstverleningen worden zoveel mogelijk verplaatst naar online. Indien dat niet mogelijk is, wordt er 1,5 meter afstand gehouden en er worden geen handen geschud.
- Een aantal leasemaatschappijen communiceren dat servicepartners open zijn. Dit biedt klanten de mogelijkheid om voor een onderhoudsbeurt naar de garage te gaan. De haal- en brengservice wordt nog steeds aangeboden, echter zijn hier extra hygiënische maatregelen voor getroffen, waaronder het gebruik van handschoenen, het desinfecteren van sleutels en handgrepen en het gebruik van hoezen voor het stuur en de stoelen.
- Leasemaatschappijen nemen proactief contact op met hun klanten over bijvoorbeeld het afleveren van nieuwe auto’s of het inleveren van oude leaseauto’s. Als er in de toekomst afspraken staan gepland, wordt er z.s.m. telefonisch contact opgenomen om door te geven of de afspraak doorgaat. Dit zorgt doorgaans voor iets minder afzeggingen.
- Als een leasemaatschappij de optie biedt om banden om te wisselen, wordt er aan klanten gevraagd om online of telefonisch een afspraak te maken.
- Een aantal leasemaatschappijen houdt aangepaste openingstijden aan.
(Online) communiceren met klanten
Omdat klanten momenteel behoefte hebben aan zekerheid zien we dat een aantal leasemaatschappijen communiceren welke maatregelen zij hebben getroffen. Door het bovenstaande op een heldere wijze naar voren te brengen, wordt het risico van een consument kleiner bij het bezoek van een leasebedrijf. De website, social media en posts binnen Google Mijn Bedrijf zijn de meest gebruikte communicatiemiddelen.
Social media
We zien dat het gebruik van social media onder de mensen die thuis zitten met 20% stijgt. Dit biedt een kans voor leasemaatschappijen, waardoor zij de kanalen momenteel actief gebruiken. Social media wordt onder andere gebruikt voor verkoop sessies via Google Hangouts, online showrooms en het delen van review video’s waarin alle specificaties van een auto onder de loep worden genomen. Video’s worden ook gebruikt om een leasemerk onder de aandacht te brengen. Helemaal omdat afspreken nu moeilijker is, wordt video ingezet om contact te behouden met de klanten. Hierdoor constateren we een aanzienlijke stijging in het aantal zoekopdrachten via YouTube.