De markt voor leaseauto’s is voortdurend in beweging. Waren tot voor kort bijvoorbeeld hybride modellen (PHEV) razend populair, met de invoering van de nieuwe bijtellingsregels is daar alweer een eind aan gekomen. In dit artikel lees je de belangrijkste leasetrends voor 2018 en de jaren daarna in de private lease en operational lease markt.
Je auto als extra woonkamer
Een van de spannendste nieuwe ontwikkelingen in autoland is de manier waarop fabrikanten auto’s steeds meer op woonkamers willen laten lijken. Denk bijvoorbeeld aan een draaibare bestuurdersstoel waardoor je bij stilstand geen gesprekken via de achteruitkijkspiegel meer hoeft te voeren. Of wat dacht je van een voorruit die tevens dienst doet als projectiescherm voor films en series?
Een van de modellen die het meest tot de verbeelding spreekt is de Renault Symbioz – een conceptmodel dat volgens de Franse fabrikant laat zien hoe autorijden er in 2030 uit moet komen te zien. Meer mooie plaatjes en functies van de Symbioz vind je hier.
Flinke boom in elektrische modellen
Een leasetrend die je nu al veel terugziet (en niet pas in 2030) is de opkomst van elektrische modellen. Tot voor kort waren de zogenaamde plug-in hybrides razend populair. Auto’s die naast de elektrische motor ook nog gebruikmaken van een traditionele verbrandingsaandrijving. Sinds 2017 zijn de belastingvoordelen voor plug-in hybrides echter komen te vervallen. Dit betekent dat alleen volledig elektrische auto’s kunnen nog profiteren van een lager bijtellingspercentage. Gelukkig gaat de ontwikkeling van volledig elektrische auto’s snel. Het belangrijkste verbeterpunt? De actieradius neemt rap toe tot soms wel 600 kilometer.
Inzicht in rijgedrag door applicatie
Moderne leaseauto’s zitten propvol met elektronica. Een van de leasetrends voor 2018 en daarna is dan ook dat je rijgedrag steeds beter te meten is. Bijvoorbeeld met een speciaal daarvoor ontwikkelde app kun je zien hoe hoog je verbruik is en waarmee je dit eventueel kunt verbeteren. Ook verzekeraars en leasemaatschappijen willen graag de data van een dergelijke app inzien. Daarbij speelt natuurlijk wel het privacyvraagstuk. En.. kan de informatie ook tegen je worden gebruikt?
Merk wordt minder belangrijk
Een algemene consumententrend vind je ook terug bij leasen: de merkvastheid neemt af. Wie vroeger nog steevast een stofzuiger van Miele of een auto van Mercedes kocht, laat zich nu eerder leiden door recente tests op consumentenwebsites. Ook wordt er vaker gekeken naar een kosten-batenanalyse met behulp van onafhankelijke tools zoals Leasevergelijker.