Voor elke tien parkeerplekken moet er verplicht een elektrische laadpaal aanwezig zijn, dat schrijven EU-regels voor die vanaf 2020 ingaan. Niet iedereen is even blij met deze nieuwe voorschriften. Detailhandel Nederland roept al op tot een uitzondering voor mkb’ers. Wat houden deze regels precies in en hoe kun je hier als ondernemer mee omgaan?
‘Schone lucht voor alle Europeanen’
De nieuwe maatregelen maken onderdeel uit van het plan: ‘Schone lucht voor alle Europeanen’ waarin onder andere elektrisch rijden wordt gestimuleerd.
Hierin staat dat bij nieuwe gebouwen en gerenoveerde panden vanaf 2020 voor elke 10 parkeerplaatsen 1 laadpaal voor elektrische auto’s aanwezig moet zijn. Tevens dient bekabeling aanwezig te zijn voor nieuwe laadpunten bij elke extra 5 parkeerplaatsen.
Kritiek vanuit Detailhandel Nederland
Detailhandel Nederland zet vraagtekens bij de nieuwe regelgeving. Op sommige locaties waar bezoekers lang parkeren – een meubelboulevard of sportstadion – liggen laadpunten voor de hand. Maar geldt dat ook voor plekken waar mensen maar even parkeren? Bovendien zijn de laadpunten voor kleine ondernemers een flinke investering.
De brancheorganisatie pleit daarom voor meer zelfregulering en een uitzondering voor retail-mkb’ers.
Welke laadpaal plaatsen?
Vooralsnog ziet het er echter naar uit dat de richtlijn vanaf 2020 gewoon ingaat. Hoe kun je je hier als ondernemer nu op voorbereiden?
Een belangrijke overweging is hoeveel vermogen de laadpaal moet hebben. Bij ‘gewone’ laders duurt het enkele uren of zelfs een hele dag voor de auto is opgeladen. Met snelladers heb je in een half uur al 80% van de accu vol. Deze snelladers zijn uiteraard wel een stuk duurder.
Daarnaast kan de ene laadpaal beter tegen een stootje dan de ander. Dit is vooral handig wanneer de parkeerplaatsen zich niet op eigen afgesloten terrein bevinden.
Leveren laadpalen ook nog wat op?
De verplichte laadpalen vergen natuurlijk een investering, maar er zijn wel een aantal regelingen om de pijn enigszins te verzachten.
Zo kun je gebruikmaken van:
- de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en;
- de Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA).
Bij de aanschaf van een laadpunt kun je hierdoor al snel de helft van je kosten aftrekken voor de belasting. Daarnaast kun je ook gewoon verdienen aan de gebruikers van je laadpaal. Door een hoger tarief te berekenen dan je zelf voor de stroom betaalt, verdien je de investering zo langzaamaan terug.