De prijzen van auto’s stijgen, met een beperkter leasebudget voor de zakelijke leaserijder tot gevolg. Dit alles komt door de WLTP-meetmethode van CO2-uitstoot bij nieuwe auto’s. Een ongewenst bijeffect van een nieuwe verbruikstest. Het is belangrijk dat werkgevers dit gegeven meenemen bij het vaststellen van hun leasenormen.
Houden werkgevers de normleasebedragen gelijk, terwijl de auto’s duurder worden, dan beperkt dit de zakelijke leaserijder in zijn keuzemogelijkheden. De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) vindt dat de zakelijke leaserijder niet de dupe mag worden van veranderingen in de Europese testmethodiek.
De Vereniging Zakelijke Rijders (VZR) is de belangenbehartiger voor mensen met een auto van de zaak. Ze zet zich voor ruim 1,3 miljoen mensen in die over een leaseauto of andere auto van de zaak beschikken en voor mensen die zakelijke kilometers rijden in hun privéauto.
De CO2-waardes gaan omhoog, auto’s worden duurder
De WLTP-meetmethode is op zich geen vervelende ontwikkeling. Fabrikanten gaan bij het bepalen van de CO2-uitstoot met deze meting uit van realistische rijomstandigheden in plaats van theoretisch onderbouwde rijomstandigheden. Door dit als uitgangspunt te nemen, komt er een bepaling die realistischer is dan een meting gebaseerd op theoretisch ideale omstandigheden. Het nadeel van deze realistische meting is dat bij vrijwel alle auto’s de CO2-waardes omhoog gaan. In Nederland is de autoprijs afhankelijk van de hoeveelheid CO2. Hoge CO2-waardes zorgen er daarom voor dat de autoprijzen stijgen.
Normleasebedragen nu al aanpassen
Een werkgever gaat meestal uit van een vastgesteld normleasebedrag en geeft de werknemer de vrijheid om een auto uit te kiezen, mits deze binnen de gestelde norm valt.
Jan van Delft – voorzitter VZR: “Als de normen gelijk blijven terwijl de auto’s duurder worden, dan is er in praktijk minder keuze. Bijvoorbeeld: heeft iemand vandaag nog de mogelijkheid om een Volkswagen Golf te rijden, dan is dat straks nog maar een Volkswagen Polo.”
De VZR wil werkgevers daarom oproepen om niet te wachten tot de jaarlijkse indexering, maar hun normleasebedragen nu al met minimaal 5% aan te passen. Zo zorg je er als werkgever voor dat je werknemers geen beperkingen ondervinden van de WLTP-meetmethode. Zij blijven voldoende keuzemogelijkheden houden wanneer ze een zakelijke auto gaan leasen.