Lynk & Co introduceert een goedkope elektrische SUV op de Europese markt die weleens de doorbraak van de Chinese auto op het continent zou kunnen betekenen. Al gaat die misschien minder snel dan de Aziatische autogigant hoopt. Dit is wat er aan de hand is:
Overname Volvo voor de nodige expertise
Tot nu toe waren pogingen van Chinese autobouwers om in Europa voet aan de grond te krijgen niet echt succesvol. Een aantal jaar geleden voldeden de maaksels van fabrikanten ook bij lange na niet aan de strenge Europese veiligheidsstandaarden. Daar lijkt langzaamaan verandering in te zijn gekomen.
Met de overname van Volvo zorgde Geely (moederbedrijf Lynk & Co) voor de nodige expertise. Ook kan het bedrijf nu auto’s in Europa laten bouwen in de Belgische fabriek te Gent.
Elektrische SUV 30% goedkoper dan Volkswagen
Wat is precies het plan? De Lynk & Co 01 is het eerste model dat de fabrikant in Europa wil produceren. Het ontwerp is trouwens wel door Zweedse designers in Gotenburg gemaakt. De bescheiden elektrische SUV moet onder andere gaan concurreren met de Volkswagen Tiguan. Een belangrijk pluspunt van de Lynk en Co: hij is 30% goedkoper
Hoe snel accepteren we Chinese merken?
Ambities genoeg bij de Chinese fabrikant (het wil in 2021 al een half miljoen auto’s per jaar verkopen), maar hoe snel zal de Europese consument overstag gaan?
De slechte naam van Chinese producten lijkt inmiddels als je naar andere branches kijkt al veel minder een rol te spelen. Zo heeft smartphonefabrikant Huawei in korte tijd best een aardig marktaandeel veroverd. Toch duurde het ook voor Koreaanse merken wel even voor ze in Europa werden geaccepteerd. Vanwege onzekerheid over de restwaarde, kijken consumenten de kat vaak nog even uit de boom.
Lynk & Co denkt dit probleem deels te ondervangen door met een abonnementsmodel te werken. Ook zal de Chinese fabrikant zich nadrukkelijk richten op de markt van private lease.