Elk jaar verandert er het nodige als om het om de fiscale regels van de overheid gaat. Dat geldt ook voor de fiscale bijtelling van leaseauto’s. Dit is het bedrag dat je maandelijks aan belasting betaalt als je meer dan 500 privékilometers per jaar met je zakelijke leaseauto rijdt. Het jaar 2021 is daarop geen uitzondering. Wat verandert er dit jaar allemaal? Waar moet je als leaserijder rekening mee houden als het op de bijtelling voor 2021 aankomt? Daar vertellen we je hier graag meer over.
Let op: de wijzigingen in de bijtelling gelden alleen voor auto’s die je in 2021 gaat leasen. Heb je al een leaseauto? Dan blijft het tarief voor de bijtelling 60 maanden geldig, vanaf de eerste dag van de maand dat de auto op naam is gesteld.
In 2021 gaat de bijtelling voor elektrische auto’s flink omhoog
Jarenlang stimuleerde de overheid elektrisch rijden met een lager bijtellingspercentage. En met succes, want het aantal elektrische leaseauto’s op de weg nam de laatste jaren enorm toe. In 2018 en 2019 betaalde je slechts 4% bijtelling voor een volledig elektrische auto. Dat scheelde nogal wat met het standaardtarief van 22%. In 2020 ging dat percentage omhoog naar 8%. Daar komt voor de bijtelling in 2021 nog eens 4% bij, waardoor het bijtellingspercentage 12% bedraagt. Een verhoging die behoorlijk aantikt.
Stel dat je dit jaar een elektrische auto least met een cataloguswaarde van 40.000 euro, dan moet je 12% daarvan – een bedrag van 4.800 euro – bij je inkomen optellen en hier bijtelling over betalen. Bij een bijtellingspercentage van 8% was dat bedrag nog maar 3.200 euro.
En de bovengrens gaat omlaag
Niet alleen het bijtellingspercentage gaat in 2021 omhoog, ook het maximale bedrag waarvoor dat percentage geldt gaat omlaag. Voor het berekenen van de bijtelling gebruik je de cataloguswaarde. Bij elektrische auto’s zit er een bovengrens aan die cataloguswaarde. In 2020 gold de 8% bijtelling voor elektrische auto’s nog tot een bovengrens van 45.000 euro. Is je elektrische auto duurder dan dat? Dan betaal je over de rest van het bedrag 22% bijtelling. Die grens van 45.000 euro is in 2021 nog maar 40.000 euro.
Bijtelling 2021 voor overige auto’s blijft gelijk
Waar je een paar jaar terug nog verschillende bijtellingspercentages had voor hybride auto’s en auto’s met minder uitstoot, zijn er sinds 2017 nog maar twee tarieven. Voor alle niet volledig elektrische auto’s is het bijtellingspercentage 22%. Dat blijft in 2021 zo. Alleen het percentage voor elektrische auto’s gaat dus flink omhoog, maar is in vergelijking met de 22% voor alle overige auto’s nog steeds laag.
Stel dat je een benzineauto met een cataloguswaarde van 40.000 euro least, dan moet je 22% daarvan – een bedrag van 8.800 euro – bij je inkomen optellen en hier bijtelling over betalen. Bij een elektrische auto’s met dezelfde cataloguswaarde bedraagt dit bedrag maar 4.800 euro.
Val je met je inkomen in de eerste schijf van de inkomstenbelasting, dan is het netto verschil in bijtelling dat je jaarlijks moet betalen 1.484 euro. Per maand bespaar je door te kiezen voor elektrisch rijden een bedrag van 123 euro. En val je in de hoogste schijf van de inkomstenbelasting, dan loopt dit maandbedrag op tot 165 euro. Dat maakt dat het nog steeds interessant is om elektrisch te leasen.
De regeling voor youngtimers wijzigt niet
Een leasevorm waar je minder over hoort, maar die financieel wel heel aantrekkelijk kan zijn, is de youngtimerregeling. Hierbij lease je een auto van minimaal 15 jaar oud tegen een bijtellingspercentage van 35%. Dat lijkt heel duur en ongunstig, maar daarbij gebruik je niet de cataloguswaarde van de auto voor de berekening van de bijtelling, maar de dagwaarde. Laat die bij auto’s van minimaal 15 jaar oud in de meeste gevallen nou niet meer zo hoog zijn, waardoor je een youngtimer behoorlijk goedkoop kan leasen.
Bijtelling 2021: de wijzigingen op een rij
Alleen voor het leasen van elektrische auto’s moet je in 2021 rekening houden met wijzigingen. Daar veranderen twee dingen:
- Het bijtellingspercentage gaat van 8% naar 12%.
- Het maximale bedrag waarvoor de 12% bijtelling geldt, gaat van 45.000 euro omlaag naar 40.000 euro.
Voor alle overige auto’s en de youngtimers verandert er niets. Daar blijven de bijtellingspercentages gelijk aan vorig jaar.