Voor meer comfort tijdens het rijden – een automatische auto leasen tegen een lage prijs
Bij een automatische transmissie zorgt de technologie ervoor dat altijd de juiste versnelling wordt ingeschakeld. Het schakelen gebeurt zonder actieve tussenkomst van de bestuurder. Alleen de basisinstelling wordt handmatig bediend via een keuzehendel. In de regel zijn vier alternatieven beschikbaar: Parkeren (P), Achteruit (R), Neutraal (N) en Aandrijving (D). Veel automatische transmissies bieden ook de mogelijkheid om actief in te grijpen in de versnellingskeuze. Door op de keuzehendel te tikken of de schakelpaddles op het stuurwiel te bedienen, worden de versnellingen op- of afgeschakeld. Maar ook in dit geval wordt de koppeling bediend door de automatische transmissie.
Van het begin van de automaat tot de introductie in Europa
De eerste schakelhulpmiddelen, die aanvankelijk uitsluitend in bussen en vrachtwagens werden gebruikt, bestaan al sinds het einde van de jaren twintig. Automatische transmissies werden echter pas in de jaren veertig op grotere schaal toegepast, nadat de Amerikaanse autofabrikant Oldsmobile in 1939 de eerste personenauto met een automaat met twee versnellingen presenteerde. Met de ontwikkeling van automatische transmissies met drie en vier versnellingen groeide het aantal voertuigen dat met deze technologie werd geleverd gestaag. Automatische transmissies hebben nu tot tien versnellingen.
Terwijl automatische transmissies al tientallen jaren tot de standaarduitrusting van Amerikaanse en Japanse auto’s behoren, geven autokopers in Europa nog steeds de voorkeur aan handgeschakelde transmissies. Maar de laatste jaren is de automatische transmissie ook in Europa populairder geworden. Het imago van de automatische transmissie, dat lange tijd als minder dynamisch en onsportief werd beschouwd, is de laatste jaren fundamenteel veranderd. De vele voordelen van de technologie, zoals comfort en precisie, treden steeds meer op de voorgrond.
Feiten in plaats van vooroordelen – wat een moderne automaat werkelijk is
De discussie over de voor- en nadelen van automatische transmissies wordt nog vaak gevoerd met argumenten die weinig te maken hebben met de realiteit van de 21e eeuw. Zo is het vooroordeel dat automatische transmissies vermogen kosten en het brandstofverbruik opdrijven allang weerlegd. In veel gevallen zijn ze zelfs superieur aan handgeschakelde versnellingsbakken. Voor veel autokopers is het doorslaggevende voordeel van de handgeschakelde transmissie echter van financiële aard. Terwijl voor automatische transmissies een meerprijs moet worden betaald, behoren handgeschakelde transmissies tot de standaarduitrusting. Met de gunstige maandelijkse leasetarieven voor automatische auto’s die onze partnerleasemaatschappijen op LeaseVergelijker.nl aanbieden, is deze meerprijs echter van weinig belang.
Het onmiskenbare voordeel van een automatische versnellingsbak is het aanzienlijk hogere rijcomfort, vooral bij het rijden in stadsverkeer en in de file. Het voortdurend koppelen en handmatig schakelen in stop-and-go verkeer is niet alleen belastend, het vergt ook meer aandacht. Wanneer de automatische transmissie het schakelen voor zijn rekening neemt, kan de bestuurder zich volledig op het verkeer concentreren. Een automatische transmissie biedt dus niet alleen meer comfort, maar ook meer veiligheid.
Niet alle automaten zijn hetzelfde – een korte uitleg van de belangrijkste verschillen
Bij nadere beschouwing blijkt echter al snel dat niet alle automatische versnellingsbakken hetzelfde zijn. Voor de leek is het op het eerste gezicht nauwelijks duidelijk waar de verschillen liggen tussen een automatische handgeschakelde transmissie en een continu variabele CVT-transmissie. Evenmin kan een algemeen antwoord worden gegeven op de vraag of een automaat met koppelomvormer te verkiezen is boven een versnellingsbak met dubbele koppeling.
Geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak
De meest gunstige optie is een geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbak. Dit is in feite een normale handgeschakelde versnellingsbak waarbij alleen de versnellingen automatisch worden geschakeld. De voordelen van deze technologie zijn de hoge efficiëntie, die niet leidt tot een hoger verbruik, en het compacte ontwerp van de versnellingsbak. Daartegenover staan lange schakelpauzes en een onderbreking van de trekkracht tijdens het schakelen. Geautomatiseerde handgeschakelde versnellingsbakken worden voornamelijk gebruikt in hatchbacks zoals de VW up! Fiat biedt deze technologie ook aan voor de 500 en de Panda.
Continu variabele CVT-transmissie
Technisch iets ingewikkelder is een continu variabele CVT-transmissie, die de motor steeds in een ideaal toerentalbereik laat draaien. Er zijn geen schakelpauzes zoals bij de geautomatiseerde handgeschakelde transmissie. Alleen het onmiskenbare gebrul bij het optrekken verstoort het verder hoge comfortniveau. Continu variabele CVT-transmissies worden onder meer aangeboden voor de Honda Civic, de Opel Astra en de Mitsubishi Eclipse Cross.
Automatische koppelomvormer
De meest voorkomende automatische transmissie is de klassieke automaat met koppelomvormer. Moderne automatische transmissies van dit type hebben tegenwoordig tot tien versnellingen. Dat maakt het schakelen bijzonder soepel en nauwelijks merkbaar. Ook bij het trekken van een aanhangwagen geniet je van het hoge rijcomfort. Bij het schakelen is er geen onderbreking van de trekkracht. Hoewel het licht verhoogde brandstofverbruik van moderne automatische koppelomvormers beperkt is, is de meerprijs die fabrikanten voor deze technologie vragen vaak aanzienlijk. Dit is zeker nog een reden waarom de automaat met koppelomvormer bij voorkeur wordt aangeboden voor modellen uit de middenklasse en de luxeklasse. In een Mercedes E-klasse of een Volvo V90 is zo’n automatische transmissie bijna standaard, net als in andere vertegenwoordigers van dit segment.
Dual-clutch versnellingsbak (DKG) / Direct-shift versnellingsbak (DSG)
Als interessant alternatief voor de automaat met koppelomvormer vertrouwen sommige autofabrikanten op de versnellingsbak met dubbele koppeling (DKG), die ook bekend staat als direct schakelende versnellingsbak (DSG). Hierbij worden twee geautomatiseerde subtransmissies gebruikt, elk met een eigen koppeling. Zo wordt zeer snel geschakeld zonder onderbreking van de trekkracht.
Het brandstofverbruik is met een direct geschakelde versnellingsbak niet hoger dan met een conventionele handgeschakelde versnellingsbak. De complexe techniek leidt echter tot hogere aanschafkosten. Naast de VW Tiguan en andere modellen van de VW-groep zijn ook de BMW 5-serie, de Alfa Romeo Stelvio en talrijke andere voertuigen verkrijgbaar met een versnellingsbak met dubbele koppeling.
Veel namen voor dezelfde technologie
Als je op zoek bent naar een automatische auto, zal je snel ontdekken dat bijna elke fabrikant een andere naam gebruikt voor de technologie. Terwijl de automatische transmissie in een Audi A6 bijvoorbeeld S-tronic heet, gebruikt Ford voor een Mondeo met automatische transmissie de naam Power Shift. Bij Fiat zijn de automatische versies te herkennen aan de naam Dualogic. Ondanks de naamsverschillen is de techniek echter vaak identiek.
Vind een automatische auto op LeaseVergelijker.nl en geniet optimaal van het extra comfort
Wil je in de toekomst niet zonder de voordelen en het comfort van een automatische transmissie? Laat je je bij je beslissing leiden door feiten en niet door achterhaalde vooroordelen? Bekijk dan het leaseaanbod voor automatische auto’s op LeaseVergelijker.nl. Onze partnerleasemaatschappijen presenteren je een ruime keuze aan overeenkomstige modellen. De gunstige maandelijkse leasetarieven maken het voor jou nog gemakkelijker om voor een auto met automatische transmissie te kiezen. Ook de flexibiliteit bij het aanpassen van het leasecontract is een belangrijk voordeel van lange termijn autoleasen. Wil je meer weten over dit onderwerp, bekijk dan onze blog. Als je de beste deals niet wilt missen, kan je je het beste nu meteen abonneren op onze gratis nieuwsbrief. Dan staat er binnenkort niets meer in de weg om jouw nieuwe automatische auto te leasen.
FAQ - Veelgestelde vragen
Wat zijn de voordelen van een automatische auto?
De voordelen van een automatische auto zijn het hoge rijcomfort en het precieze schakelen. Bovendien kan de bestuurder zich volledig op het verkeer concentreren zonder te worden afgeleid door het schakelen - de automatische transmissie verhoogt dus ook de verkeersveiligheid.
Waar moet ik rekening mee houden als ik in een automatische auto rijd?
Waar staan de letters voor op een automatische auto?
Waar kan ik automatische auto's leasen?