De Peugeot 5008: Franse charme in de SUV-klasse
De 5008 maakt sinds 2009 integraal deel uit van het repertoire van de Franse automerk Peugeot. Terwijl de eerste generatie van het model, dat tot 2017 werd gebouwd, duidelijk tot de bestelwagenklasse behoorde, is die classificatie niet meer zo eenduidig voor de tweede editie die eind 2016 werd gepresenteerd. Ook al moeten bestuurders het nog steeds zonder vierwielaandrijving doen, de 5008 bestelwagen is met de generatiewissel officieel een SUV geworden.
Wat gebleven is, is de ruimtelijkheid van het Franse voertuig, zodat in het stijlvolle interieur van de 5008 maximaal zeven personen op de stoelen kunnen zitten. Als bestelwagen, SUV of crossover moet de Peugeot het opnemen tegen een groot aantal concurrenten. Zijn zakelijke broer DS 7 Sportback, die op hetzelfde platform is gebouwd, hoort daar net zo goed bij als de Renault Espace, de Mazda CX-5 of de Ford Edge. Natuurlijk kan je ook de concurrenten van de Peugeot 5008 bij ons leasen tegen gunstige voorwaarden.
Net als de meeste van zijn concurrenten heeft de Peugeot 5008 met de generatiewissel een paar centimeter gewonnen. De SUV, die tot 1,6 ton weegt, heeft nu een lengte van 4,64 meter. Als de derde zitrij wordt weggelaten, is er naast de bestuurder en vier andere passagiers ruimte voor 780 liter bagage. Wie grotere transporttaken aankan, kan de bagageruimte uitbreiden tot maximaal 1.940 liter. Met deze gegevens kwalificeert de Peugeot 5008 zich duidelijk als een vriend voor het hele gezin. De Gaul kan net zo makkelijk de grote boodschappen in de supermarkt doen als een vakantietripje met alle kinderen.
Schoon, efficiënt en krachtig: de motoren van de Peugeot 5008
De ingenieurs van Peugeot hebben de 5008 voorzien van de juiste motoren zodat hij zijn taken als gezinsvervoerder met vertrouwen kan uitvoeren. Er zijn twee benzine- en twee dieselmotoren beschikbaar.
Bij de benzinemotoren neemt de PureTech 130 de rol van instapmotor op zich. De driecilinder produceert 130 pk uit een cilinderinhoud van 1199 cm³. Daarmee rijdt de SUV in 9,9 seconden van 0 naar 100 km/u en tot een topsnelheid van 188 km/u. Zijn grotere broer, de viercilinder, is de motor bij uitstek. Zijn grotere broer, de viercilinder PureTech 180, voltooit de acceleratietest in slechts 8,3 seconden. Zijn topsnelheid bedraagt 220 km/u. De topbenzinemotor wordt bij zijn werk standaard ondersteund door een achttrapsautomaat. Op verzoek kan deze ook worden gemonteerd in de PureTech 130 – in plaats van de handgeschakelde zesversnellingsbak.
Dit aanbod geldt ook voor de BlueHDi 130, de kleinste van de twee dieselmotoren. Met een gemiddeld verbruik van 4,1 liter diesel en een CO2-uitstoot van 109 g/km presenteert hij zich als het zuinigste en schoonste alternatief in het motorkwartet van de Peugeot 5008. Met zijn topsnelheid van 191 km/u vormt hij echter geen belemmering voor het verkeer op de snelweg.
Ook de prestaties van de BlueHDi 180 EAT8 zijn meer dan voldoende. Zijn 177 dieselprestaties zorgen voor een topsnelheid van 218 km/u. Het brandstofverbruik ligt met 4,9 liter iets hoger dan dat van zijn kleine broertje. Sinds juli 2018 voldoen alle motoren in de Peugeot 5008 aan de strenge EU-emissienorm Euro 6d-TEMP.
Drie uitrustingslijnen en talrijke individuele extra’s maken van de Peugeot 5008 een individuele droomauto
De uitrusting van de Peugeot 5008 is gebaseerd op een van de vier lijnen. Het Access-model is het instapmodel in de 5008-wereld. Het basismodel is onder meer uitgerust met handbediende airconditioning, vier elektrische ramen en diverse assistentiesystemen. Ook een audiosysteem en een start-stopsysteem zijn standaard in alle 5008’s. De Active-uitrustingslijn in het middensegment biedt naast automatische airconditioning ook inschakelsensoren voor verlichting en ruitenwissers. Ook een parkeerhulp en lichtmetalen velgen behoren hier tot de standaarduitrusting.
De Allure-versie belooft standaard nog meer extra’s. Klaptafeltjes op de rugleuningen van de voorstoelen zijn net zo vanzelfsprekend als LED-ambianceverlichting en andere assistentiesystemen. In combinatie met het optioneel verkrijgbare GT-pakket krijgt de Allure een uitgesproken sportieve noot.
Voor het topmodel Peugeot 5008 GT is dat vanzelfsprekend. Noch LED-koplampen, noch een I-cockpit, noch een achteruitrijcamera hoeven hier achterwege te blijven. Ondanks de vele andere standaardextra’s kan ook deze 5008 verder worden opgewaardeerd met behulp van de uitgebreide optielijst.
Maak van de Peugeot 5008 uw metgezel met onze lage leasetarieven.
Zoals je ziet is er veel te zeggen voor de grote Franse auto. Vergelijk de talrijke lease-aanbiedingen van onze partner-leasemaatschappijen en overtuig uzelf. Je zult geen betere deal voor jouw droomauto vinden – ongeacht of je een private of zakelijke klant bent. Bij ons kan je zowel de looptijd als het aantal kilometers per jaar individueel vastleggen. Beïnvloed de maandelijkse termijn en ontwerp een leasecontract geheel naar jouw wensen.
Bijzonder leaseaanbiedingen vind je in onze rubriek Lease-Deals, waar we alle leaseaanbiedingen van onze aanbieders van alle merken en modellen op een rijtje zetten. Je kan ook een kijkje nemen in onze adviessectie om alles te weten te komen wat je moet weten over autoleasen. Vergelijk nu aanbiedingen, neem gratis contact op met onze betrouwbare aanbieders en vervul jouw droom van een Peugeot 5008!