De Hyundai Ioniq: ideaal uitgerust voor de e-mobiliteit van de toekomst
Met de Ioniq, die in oktober 2016 werd gepresenteerd, heeft de Koreaanse autofabrikant Hyundai zijn elektromobiliteitsstrategie consequent doorgevoerd. De compacte auto is een van de weinige modellen op de markt die uitsluitend met geëlektrificeerde aandrijving wordt aangeboden. Naast een hybride versie zijn een volledig elektrische variant en een plug-in hybride beschikbaar. Dit geeft de Koreaanse auto een uniek verkoopargument in zijn klasse. Niettemin moet de Aziatische schone auto het opnemen tegen een aantal concurrenten. In hun volledig elektrische versie behoren zowel de Nissan Leaf als de VW e-Golf tot de tegenstanders van de Hyundai. In de hybride modellen behoren de klassieke Toyota Prius en de Audi A3 e-tron tot de felste rivalen van de Ioniq. Uiteraard gelden onze gunstige leasevoorwaarden voor e-auto’s voor alle elektrische modellen op de markt.
Het ontwerp van de 4,47 meter lange Hyundai Ioniq is grotendeels ontwikkeld in de windtunnel. Met een CW-waarde van 0,24 behoort de vierdeurs hatchback met grote achterklep tot de compacte auto’s met een bijzonder lage luchtweerstandscoëfficiënt. Toch biedt het interieur van de Aziaat voldoende ruimte voor maximaal vijf personen en, afhankelijk van de variant, een bagageruimte met een volume tussen 260 en 340 liter. Daarmee is de Hyundai een schoon alternatief voor kleinere gezinnen.
De drie stadia van elektrische mobiliteit in de Hyundai Ioniq
Het innovatieve aandrijfconcept van de volledig elektrische Ioniq is gebaseerd op een permanent bekrachtigde synchrone E-motor met een vermogen van 120 pk. Daarmee bereikt de compacte elektrische auto een topsnelheid van 160 km/u en accelereert hij van 0 naar 100 km/u in slechts 9,9 seconden. Een lithium-ion polymeerbatterij met een capaciteit van 28 kWh dient als energieopslag. Dit maakt een maximale actieradius van 280 kilometer mogelijk. Daarna moet de Ioniq worden opgeladen. Afhankelijk van het type laadstation duurt het tussen de 23 minuten en 12 uur om de accu volledig op te laden.
In de twee hybride modellen wordt de e-motor ondersteund door een viercilinder benzinemotor met een cilinderinhoud van 1580 cm³ en een vermogen van 105 pk. Terwijl de elektrische aandrijfbron van de plug-in hybride 61 pk levert, heeft de e-motor van de hybride 44 pk. In beide varianten wordt het vermogen van de motoren op de vooras overgebracht via een zestraps transmissie met dubbele koppeling. Als plug-in hybride kan de Ioniq tot 63 kilometer puur elektrisch afleggen. Dat betekent dat de verbrandingsmotor op veel dagelijkse ritten niet eens nodig is. Hyundai stelt dat de plug-in hybride gemiddeld 1,1 liter premium en 10,3 kWh elektrische energie verbruikt. Dit komt overeen met een CO2-uitstoot van 26 g/km. De laadtijd van de 8,9 kWh batterij ligt tussen 2u15 min en 3u45 min. De topsnelheid van deze versie bedraagt 178 km/u. De 100 km/u wordt vanuit stilstand bereikt na 10,6 seconden.
De hybride versie voltooit deze test in 10,8 seconden, de topsnelheid bedraagt hier 185 km/u. Gemiddeld verbruikt de Ioniq 3,4 liter premium brandstof per 100 kilometer. De CO2-uitstoot van deze versie bedraagt 79 g/km. Beide hybride modellen voldoen aan de eisen van de EU-emissienorm Euro 6.
Zelfs het basismodel van de Ioniq scoort met een uitgebreide standaarduitrusting
Wat betreft de uitrusting van de Hyundai Ioniq heb je de keuze uit drie verschillende lijnen. Zelfs de basisuitrusting, Trend genaamd, is standaard voorzien van onder meer dual-zone automatische climate control, een waarschuwingssysteem voor het onbedoeld verlaten van de rijstrook en een adaptief cruise control systeem met afstandsregeling. Ook een audiosysteem met digitale radio en een achteruitrijcamera zijn standaard aan boord. De middelste uitrustingslijn, genaamd Style, biedt bovendien onder meer een navigatiesysteem, LED-dimlichten en een smart key access-systeem. Voor het opladen van mobiele apparaten is een draadloos systeem geïnstalleerd.
De topversie, Premium, scoort met een bijzonder hoogwaardige ambiance. Elektrisch verstelbare lederen stoelen zijn hier net zo vanzelfsprekend als een dodehoekassistent en een parkeerhulp. Lichtmetalen wielen en een verwarmd stuurwiel zijn eveneens standaard op dit niveau. Uiteraard biedt de Hyundai Ioniq ook de mogelijkheid om met behulp van speciale accessoires jouw persoonlijke droomauto samen te stellen.
Volg de trends van autoleasen en e-mobiliteit – lease nu de Hyundai Ioniq.
Als je ook in de toekomst bijzonder milieuvriendelijk de weg op wilt, dan is de geëlektrificeerde Koreaan misschien wel dé auto voor je. In combinatie met onze aantrekkelijke leasetarieven voor de Hyundai Ioniq wordt dit niet alleen een bijzonder duurzaam plezier, maar ook een betaalbaar plezier. Bij LeaseVergelijker.nl kan je talrijke Hyundai Ioniq leaseauto’s van verschillende leasemaatschappijen vergelijken en eenvoudig het gunstigste leaseaanbod vinden – ongeacht of je een zakelijke of private klant bent. Pas de voorwaarden van jouw leasecontract aan door zelf het aantal kilometers en de contractperiode te bepalen. Als je geïnteresseerd bent, kun je via onze platform rechtstreeks contact opnemen met de aanbieder van jouw favoriete Ioniq om alle verdere details toe te lichten.
In je zoektocht naar een geschikte Hyundai Ioniq moet je ook eens kijken naar onze voortdurend bijgewerkte lease-aanbiedingen. Wij verzamelen dagelijks alle topaanbiedingen van onze platform, van alle merken en modellen, en stellen deze voor je beschikbaar in de rubriek deals. Kom regelmatig terug om er zeker van te zijn dat je geen enkel Hyundai lease-aanbod mist. Lease nu de Ioniq en ervaar de mobiliteit van de toekomst!